Avtomobilski katalizator za zmanjševanje škodljivih plinov
Že v času osnovnošolskega izobraževanja smo se srečali s pojmom katalizator. Obravnavali smo ga pri predmetu kemija. Učitelj nam je omenil, da je to naprava, ki zmanjšuje koncentracijo nekaterih škodljivih sestavin izpušnih plinov.
Spoznali smo tudi osnovni princip delovanja katalizatorja in pri tem nam je bilo povedano, da katalizator omogoča reakcije pri nižjih temperaturah. Nameščen je v cevi izpuha in začne delovati po nekaj minutah, seveda ko je primerno segret. Taka naprava je posledično veliko manj učinkovita na krajših vožnjah, na primer po mestu. Te tako največ prispevajo k onesnaževanju zraka s škodljivimi snovmi. Pomemben podatek je bil tudi ta, da se katalizator lahko uporablja le v avtomobilih, za katere je značilno, da ne uporabljajo osvinčenega bencina.
Kazalo strani:
Pogoji delovanja katalizatorja
Z veliko bolj podrobnimi pogoji delovanja katalizatorja pa se je verjetno večina od nas srečala kasneje v življenju, ko smo že postali lastniki ali uporabniki številnih jeklenih konjičkov. Katalizator začne delovati po približno 200-ih sekundah, ko začne delovati motor. Torej takrat, ko izpušni plini segrejejo njegovo sredico na primerno temperaturo, to je nekje od 250 do 270 stopinj Celzija. To je odvisno predvsem od načina vožnje ter od njegove lege v avtomobilskemu izpušnem sistemu.
Katalizator mora biti narejen iz čim boljših materialov, če želimo da bo imel čim daljšo življenjsko dobo. Tega se zavedajo tudi vsi vrhunski proizvajalci takih delov za avto. Posledično katalizatorje izdelujejo predvsem iz nerjaveče pločevine, ki je zelo odporna na korozijo in na prah. Zanjo je značilno, da se tudi minimalno razteza pri spremembi temperature. Zadostno ščiti tudi njegovo sredico. Ta je namreč zelo občutljiva na vse vrste fizikalnih in kemičnih vplivov, ki pa jih ni malo. Pri tem ima zelo pomembno vlogo tesnjenje ohišja.
Katalizatorska sredica je izdelana iz mešanice dveh ali treh plemenitih kovin, in sicer iz platine, paladija ter rodija. Platina ji omogoča podpiranje oksidacije ogljikovodikov in ogljikovega monoksida. Rodij pa zmanjšuje vsebnost dušikovih oksidov. Njegova naloga je tudi ta, da omogoča maksimalno izgorevanje plinov.
Napake katalizatorja
Do napak katalizatorja lahko pride zaradi številnih dejavnikov. V prvi vrsti so zanje najpogosteje krive kar mehanske poškodbe. Med te sodijo na primer zelo močni udarci in vibracije, s katerimi je obremenjeno prav vsako vozilo. Tresenje zelo pogosto pripelje do poškodbe njegovega ohišja. Posledično se lahko poškodujejo tudi njegovi notranji deli. Na koncu je uničen cel katalizator. Če je ohišje narejeno iz najboljših materialov, kar upoštevajo vrhunski proizvajalci, potem do takih poškodb ali napak praviloma sploh ne more priti.
Naslednji dejavnik, ki lahko pripelje do napak katalizatorja, je starost. Življenjska doba katalizatorja je praviloma dolga prav toliko kot velja za vozilo, v katerega je katalizator vgrajen. Pogoji vožnje in tudi podnebne okoliščine pa to dejstvo lahko povsem spremenijo. Proizvajalci nas ves čas opozarjajo, da moramo katalizatorju namenjati dovolj pozornosti in ga tudi sproti pregledovati. Njegovo pravilno delovanje bomo najlažje ugotovili tako, da bomo preverili vsebnost ogljikovih oksidov v izpušnih plinih. Dobljeno količino moramo nato primerjati s tisto, ki je predpisana. V primeru, če so naše meritve večje od predpisanih, moramo katalizator nujno zamenjati.
Tesnjenje je še eden od številnih vzrokov, zakaj prihaja do napak pri katalizatorju. Obenem je potrebno izpostaviti še slabo delovanje motorja oziroma slab vžig. Predpogoj, da bo naš motor in z njim tudi katalizator vrhunsko deloval, je to, da svojemu jeklenemu konjičku zagotovimo optimalno mešanico goriva in zraka.
Menjava katalizatorja
Ko se odločimo, da je čas za menjavo katalizatorja, moramo biti pozorni na marsikatero zadevo. Po njegovi zamenjavi je čim prej potrebno preveriti emisijo izpušnih plinov. Pred njegovo menjavo pa je najprej potrebno ugotoviti vzrok za njegovo okvaro. To naredimo tudi zato, da naslednjič ne bo prišlo do ponovitve.
Pri menjavi katalizatorja je bistvenega pomena še, da ugotovimo, ali so nosilci katalizatorja oziroma motorja korodirani. Če so, potem je to potrebno nujno čim prej odpraviti, in sicer še pred namestitvijo novega katalizatorja. Katalizatorja pa ne smemo odstraniti ali zamenjati z delom, ki ni katalizatorski. Prav tako ga ni priporočljivo odstranjevati, če je morda potrebno zamenjati kak drug del izpušnega sistema. Na koncu naj poudarimo še, da je pri menjavi katalizatorja potrebno zamenjati še vsa tesnila in gumi nosilce.
Za katalizator torej lahko rečemo, da je zelo pomemben del našega jeklenega konjička, zato ga je potrebno kupovati na prodajnih mestih, za katera vemo, da so varna in zanesljiva, saj na njih svoje izdelke prodajajo najboljši proizvajalci.